展覧会概要
写大ギャラリーでは、東京工芸大学創立100 周年を記念して、本学の卒業生でもある写真家・吉田志穂写真展「この窓から見えるものが変わったとしても」を開催いたします。
吉田志穂は本学在学中(4年次)の2014年に、数多の著名な写真家を輩出した写真コンテスト「第11回写真 1_WALL」にてグランプリを受賞して、華々しくデビューしました。2017年には、写真作品が選ばれることは稀である現代美術コンテスト「第11回shiseido art egg」に入選を果たしました。その後も、数々の個展や国内外の美術館での企画展、写真フェスティバルに招聘され、2022年、写真界の芥川賞と言われる第46回木村伊兵衛賞を受賞しました。今では、写真界のみならずアート界からも注目される若手を代表する写真家です。
吉田は、アナログとデジタル両方のプロセスを融合した制作方法が特徴的です。また展示空間を含めて作品とみなす手法、インスタレーションを得意としています。代表作「測量|山」では、インターネットにて撮影する場所を探して、その過程にて見つけた地図や航空写真などのイメージを撮影します。その写真を持って、実際の場所に向かいます。その場に降り立った時の感情や感覚を元に、眼前の光景と持参した写真などを様々な方法で組み合わせていきます。そして、アナログとデジタル両方のプロセスを融合することでしか生まれない、実際には存在しない風景を作り上げます。
「この窓から見えるものが変わったとしても」は解像度をキーワードにした新作です。解像度とは、画像を構成する密度のことで、その密度が高いほど高画質になります。最近では、物事の理解や思考が明確な人に対して、あの人は解像度が高い、といった使い方もされています。あらゆる機器は高解像度を目指して開発されており、多くの人はそれを望みます。しかしデジタル全盛の現在において、フィルム写真に独特な味を感じたり、わざと低解像度の古いコンパクトデジタルカメラを使用したりする若者も多く見受けられます。高解像度のものに違和感を覚える、または低解像度のものに愛着を感じる人も少なくありません。
本作では、まず、高解像度のデジタルカメラで撮影した写真を数メートルの大きなプリントにします。それをあらゆる解像度、機種のカメラで再度撮影しました。使用したカメラは、8×10inchのシートフィルムを使用する大型カメラから、「写ルンです」や2005年製造のコンパクトデジタルカメラなど多岐に渡ります。同じ写真を撮影しているのにも関わらず、カメラの機種によって完成する写真は大きく異なります。カメラによってファインダーという窓は異なり、そこから見えるものも変化します。そのどれにも個性と魅力があると吉田は考えます。
本展は、「この窓から見えるものが変わったとしても」を中心に、「測量|山」などの代表作をご覧いただきます。木村伊兵衛賞受賞後、初の新作を交えた個展です。
(企画担当 勝倉崚太)
吉田 志穂(よしだ しほ,1992− )
千葉県に生まれる。東京都を拠点に活動。2015年東京工芸大学芸術学部写真学科卒業。2022年第46回木村伊兵衛賞受賞。主な展覧会に、2021年「記憶は地に沁み、風を越え 日本の新進作家 vol.18」(東京都写真美術館)、2021年「あざみ野フォト・アニュアル とどまってみえるもの」(横浜市民ギャラリーあざみ野、神奈川)、2020年「TOKAS-Emerging 2020」(トーキョーアーツアンドスペース本郷、東京)、2018年「Quarry / ある石の話」(ユミコチバアソシエイツ、東京)など。2014年「第11回写真 1_WALL」グランプリ受賞、2017年「第11回 shiseido art egg」入選、「Prix Pictet Japan Award 2017」ファイナリスト。
基本情報
会期 | 2023年11月10日(金) 〜 2024年1月31日(水) |
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開館時間 | 10:00〜19:00 |
休館日 | 木曜日、日曜日、祝日 2023年12月27日(水)~ 2024年1月4日(木) 2024年1月12日(金)〜1月14日(日) |
入場料 | 無料 |
会場 | 東京工芸大学 写大ギャラリー 〒164-8678 東京都中野区本町2-4-7 5号館(芸術情報館)2F TEL 03-3372-1321 (代) 地下鉄丸ノ内線/大江戸線 中野坂上駅下車 1番出口・徒歩7分 |
展示作品 | モノクロ・カラー写真作品 約30点 |
トークイベント | 11月17日(金)18:30〜 吉田志穂×伊藤貴弘(東京都写真美術館学芸員) |
主催 | 東京工芸大学 芸術学部 |
企画担当 | 勝倉 崚太 写大ギャラリー運営委員 |
協力 | Yumiko Chiba Associates |
トークイベント
11月17日(金)18:30〜
吉田志穂×伊藤貴弘(東京都写真美術館学芸員)
参加費無料、要予約(03-5371-2694/shadai-gallery@t-kougei.ac.jp)
Even if it Changes What We See through This Window
Yoshida Shiho Photography Exhibition
Exhibition Outline
In commemoration of the 100th anniversary of the founding of Tokyo Polytechnic University, the Shadai Gallery will host an exhibition of the work of photographer and University graduate Yoshida Shiho.
In 2014, as a 4th-year student at the University, Yoshida Shiho made a stunning debut by winning the grand prize at the 11th 1_WALL Photography exhibition, which has spawned numerous well-known photographers. In 2017, her work was a finalist at the 11th Shiseido Art Egg, a contemporary art contest that rarely selects photography. Since then, she has participated in numerous solo and group exhibitions here and abroad, received invitations to photography festivals, and in 2022 was awarded the 46th Kimura Ihei Award, one of Japan’s most prestigious photography prizes. She has become a leading young figure in both the photography and art worlds.
Yoshida’s work features methods that combine analog and digital processes. She is also adept at installations that make the exhibition space part of the art work. For one of her leading works, Survey: Mountains, she looked for shooting locations on the internet and photographed the maps and aerial photographs she found in the process. Taking the photographs in hand, she headed to the actual location. Based on her feelings and sensations when she stood on site, she used various methods to combine the landscape before her with the photographs she brought. Finally she created landscapes that do not actually exist but can only be produced through the combination of analog and digital processes.
Even if it Changes What We See through This Window is a new work that takes “resolution” as its key word. Resolution is the density that comprises an image, with higher density producing higher quality images. Recently people who have clear understanding or thinking about things are said to have “high resolution.” All equipment is developed to attain the highest resolution, and many people desire this. But in an all-digital world, many young people respond to the special feel of film photography, and they have taken to intentionally using old low-resolution compact cameras. There are many who feel a certain discomfort with high-resolution images, or conversely feel affection for images of lower resolution.
This work involves first making an image with a high-resolution digital camera, then enlarging that image as a print several meters in size. This is then photographed using types of cameras with a variety of resolutions. The cameras ranged from a large-body camera that uses 8x10 sheet film, and a Quick Snap disposable film camera, to a compact digital camera produced in 2005. Even though they are photographs of the same image, the results produced by the different cameras vary greatly. Depending on the camera, the window that is the viewfinder differs, and what we see through it changes. Yoshida believes that each has its own personality and appeal.
This exhibition is centered on Even if it Changes What We See through This Window, and it will also include other representative works, including Survey: Mountains. This the first exhibition to include new work since she won the Kimura Ihei Award.
Yoshida Shiho (1992–)
Born in Chiba Prefecture. Base of activities is the Tokyo metropolis. Graduated from Tokyo Polytechnic University in 2015. In 2022 she was awarded the 46th Kimura Ihei Award.
Selected exhibitions include Memories Penetrate the Ground and Permeate the Wind: Contemporary Japanese Photography vol. 18 (Tokyo Museum of Photographic Art, 2021); Azamino Photo Annual: What We See When We Pause (Yokohama Civic Art Gallery Azamino, 2021); TOKAS—Emerging 2020 (Tokyo Arts and Space, 2020); and Quarry: The Story of a Stone (Yumiko Chiba Associates, 2018).
Awards include the grand prize at the 11th 1_WALL Photography exhibition (2014); finalist in 11th Shiseido Art Egg contest (2017), and finalist in the Prix Pictet Japan Award 2017.