細江英公追悼写真展「写真への愛と尊敬」

写大ギャラリー50周年記念展 Ⅰ

2025年4月7日(月)~2025年6月7日(土)


*

 「鎌鼬 #19」1965 年

*

「夜明け前,ひまわりの歌」1992年

*

「胡蝶の夢 舞踏家・大野一雄」1997年

展覧会概要

2024年9月16日に91歳で逝去された写真家、細江英公(ほそえ えいこう、1933−2024)を追悼する写真展を開催します。細江は、1974年に東京写真短期大学(現 東京工芸大学)の教授に着任し、2003年までの29年間教鞭をとり、多くの卒業生を輩出しました。写大ギャラリーは、1975年に細江の発案によって、日本初のオリジナルプリントを収蔵、展示を行う常設施設として設立されました。本年、設立50周年を迎え、1万2千点を超える作品を収蔵する写大ギャラリーですが、設立から定年退職するまでの30年近くは、細江が中心となり運営を行ってきました。細江の強固な意志と多大なる尽力がなければ、今の姿はありません。

細江は1933年に山形に生まれ、東京で育ちました。1952年に東京写真短期大学(現 東京工芸大学)に入学し、学生時代から、前衛芸術家の瑛九(えいきゅう、1911-1960)が中心となって結成した、既存の美術団体の権威に挑む、自由と独立の精神を尊重する若い芸術家集団「デモクラート美術家協会」に参加します。卒業後、フリーランス写真家として活動し、1959年、同時代の新進気鋭の写真家とともに、写真エージェンシー「VIVO」(ヴィヴォ、エスペラント語で「生命」の意味)を設立します。1960年代から70年代にかけては、男女の性と肉体をテーマにした「おとこと女」、小説家の三島由紀夫(みしま ゆきお、1925−1970)を被写体とした「薔薇刑」、生地であり戦時中の疎開先でもあった東北を舞台に、前衛舞踏家の土方巽(ひじかた たつみ、1928−1986)を被写体とした「鎌鼬」、男と女の抱擁の強さと優しさを視覚化した「抱擁」など、のちの写真史に名を残す作品を生み出しました。その後も精力的に写真家としての活動を続け、2003年には英国王立写真協会から「生涯にわたり写真芸術に多大な貢献をした写真家」として特別勲章が授与されました。2010年、写真家として4人目となる文化功労者として顕彰され、2017年には栄えある旭日重光章を受章しました。

活動は写真家としてだけには留まりません。世界最大の写真コレクションを誇るジョージ・イーストマン・ハウス国際写真美術館の所蔵作品から、選りすぐりの歴史的な写真の名作約300点による展覧会を企画し、日本への招致を成功させます。次に、国際写真文化交流会議を発足し、それまでヨーロッパ圏外では紹介されることがなかったヨーロッパの若手写真家約30名の作品を日本で発表する展覧会を開催します。また世界各国にて、その地の写真家と数々のワークショップを行うなど、世界と日本の写真界を結びつける活動を行いました。写真家としての国際的な評価だけではなく、広く写真文化の発展や写真教育に貢献しました。日本そして世界の写真界への果たした役割の大きさは計り知れません。

タイトルの「写真への愛と尊敬」は、細江が大学教授として、学生にたびたび口にしていた言葉です。「写真に対して真摯に愛と尊敬を持っていれば自ずと行動が決まる。そうすれば写真によって人生をより良い方向に切り開ける。」細江と時間を共にした当時の学生にとっては、強く記憶に残る言葉です。これまでの活動の資料や記念写真、そして写大ギャラリー・コレクションから代表作を展示します。写真家としてはもとより細江英公の幅広い活動を改めて紹介します。

(企画構成 勝倉崚太)



基本情報

会期
2025年4月7日(月)~ 2025年6月7日(土)
開館時間
10:00〜19:00
休館日
木曜日、日曜日祝日
入場料
無料
会場
東京工芸大学 写大ギャラリー
〒164-8678 東京都中野区本町2-4-7 5号館2F
TEL 03-3372-1321 (代)
地下鉄丸ノ内線/大江戸線 中野坂上駅下車 1番出口・徒歩7分
展示作品
モノクロ・カラー写真作品 約50点
主催
東京工芸大学 芸術学部
企画担当
勝倉崚太 写大ギャラリー運営委員

細江英公先生を偲ぶ会

日時:2025年5月24日(土)13:30 ~ 15:00
会場:東京工芸大学 中野キャンパス 5号館1F メインホール
主催:東京工芸大学 芸術学部 写大ギャラリー
協力 :清里フォトアートミュージアム

*ご香典やご供花等の儀は固くご辞退申し上げます。
*詳細は写大ギャラリーにお問合せください
(お問合せ先:03-5371-2694、shadai-gallery@t-kougei.ac.jp)


Shadai Gallery 50th Anniversary Commemorative Exhibition I

Hosoe Eikoh Memorial Exhibition: Love and Respect for Photography

Exhibition Overview

We are holding a memorial photography exhibition for the photographer Hosoe Eikoh (1933-2024), who passed away on September 16, 2024, at the age of 91. Hosoe began teaching at the Tokyo College of Photography (now Tokyo Polytechnic University) in 1974 and taught there for 29 years, until 2003, guiding many graduates. The Shadai Gallery was established at Hosoe’s initiative in 1975 as the first permanent institution to collect and exhibit original prints in Japan. The gallery marks its 50th anniversary this year, with a collection of over 12,000 works. For three decades from its founding until he retired, Hosoe was at the center of its operations. Without his strong determination and unstinting efforts, the gallery would not be what it is today.


Hosoe was born in Yamagata in 1933 and raised in Tokyo. He entered the Tokyo College of Photography (now Tokyo Polytechnic University) in 1952. Beginning during his student days, he joined Demokrato, a group of young artists led by the avant-garde artist Ei-Q (1911-1960) that challenged the authority of established art associations and espoused freedom and independence. After graduating, he worked as a freelance photographer, and in 1959 he established the photography agency Vivo (the Esperanto word for “life”), together with other up-and-coming photographers. During the 1960s and 1970s, he produced a succession of work that is inscribed in the history of Japanese photography, including Man and Woman, on the theme of sex and the human body; Ordeal by Roses, featuring photographs of the novelist Mishima Yukio (1925-1970); Kamaitachi, with the avant-garde dancer Hijikata Tatsumi (1928-1986) and set in the Tohoku region where Hosoe was born and took shelter during the war; and Embrace, which visualizes the strength and tenderness of the embrace of women and men. In the years that followed, he continued to work vigorously in photography, and his work was recognized with a special award of merit from the Royal Photographic Society in the U.K. for his lifelong contributions to the art of photography. In 2010, he was the fourth photographer to be honored as a Person of Cultural Merit by the Japanese government, and in 2017 he was awarded the prestigious Order of the Rising Sun.


Hosoe’s activities were not limited to his role as a photographer. He planned an exhibition of about 300 historically significant photographs, selected from the world’s largest collection at the George Eastman House International Museum of Photography and Film, and successfully brought that exhibition to Japan. He followed this by launching international exchanges on the culture of photography and mounting an exhibition of the work of about 30 young European photographers who were previously unknown outside of Europe. He travelled throughout the world to hold numerous workshops with local photographers, building bridges between photography circles in Japan and the world. In addition to garnering a worldwide reputation as a photographer, he made uncountable contributions to the development of photographic culture and education. The size of his role in Japanese and world photography is beyond measure.


The title of the exhibition, Love and Respect for Photography, is a phrase that Hosoe often used when teaching his students.  “If you have sincere love and respect for photography, this will determine the course of your work. In doing so, you will open betters paths for life, through photography.” These words form an enduring memory for the many students who spent time with Hosoe as their teacher. We will exhibit documents and commemorative photographs from his many activities, along with a selection of his photographs from the Shadai Gallery collection. This will provide a new introduction to the wide-ranging work of Hosoe Eikoh as a photographer and beyond.