ウィン・バロック写真展「追想2025→1975」

写大ギャラリー50周年記念展 Ⅱ

2025年6月13日(金)~2025年8月6日(水)


「森の子ども」 1951年

「木の形」 1972年

「そこに光あれ」 1954年

展覧会概要

本展は、写大ギャラリー設立50周年を記念して、1975年に写大ギャラリーこけら落としの展覧会として個展を開催したウィン・バロック(Wynn Bullock, 1902-1975)の作品を展示するものです。


ウィン・バロックはアメリカ、シカゴに生まれ、高校卒業後、音楽の道に進むためニューヨークに移りました。1920年代半ばにはヨーロッパにて声楽を学び、プロのテノ―ル歌手として活躍しました。パリに滞在中、印象派とポスト印象派の作品に魅了され、その後、マン・レイ(Man Ray, 1890-1976)やラズロ・モホリ=ナギ(Moholy-Nagy László, 1895-1946)の作品に出会い、写真を始めます。1938年、36歳にしてロサンゼルスのアート・センター・スクールにて本格的に写真を学び、卒業後は商業写真家として活動する傍ら、ソラリゼーション等の実験写真を制作しました。1948年にエドワード・ウェストン(Edward Weston, 1886-1958)に出会い、その影響を強く受け、ストレートな写真に傾倒します。8×10インチの大型カメラを使って、自宅近くの風景を舞台に撮影を行い、美しく諧調豊かなモノクロプリントを制作したことで知られています。

1955年にニューヨーク近代美術館の開館25周年を記念した展覧会「ザ・ファミリー・オブ・マン」では、世界から選抜された503枚の写真作品の1枚目としてウィン・バロックの「森の子ども」が展示されました。本展覧会は1962年まで38カ国を巡回し、900万人という記録的な動員数を記録しました。同展に展示されたもう一点の「そこに光あれ」はコーコラン美術館(ワシントンD.C.)の6万5千人のアンケートの結果、最も好きな写真に選抜されています。

1975年当時、ウィン・バロックはすでにアメリカを代表する巨匠であり、日本でも度々、写真雑誌などで紹介されていましたが、オリジナルプリントを見ることができる機会はほとんどありませんでした。写大ギャラリーを設立した細江英公(ほそえ えいこう、1933-2024)は、1972年にアメリカにウィン・バロックを訪ねました。そこでオリジナルプリントを見せてもらい、大変、感銘を受けました。この体験から、日本初のオリジナルプリントを収蔵、展示を行う常設施設である写大ギャラリーの1回目の展覧会としてウィン・バロックの個展を企画しました。個展開催初日には、ウィン・バロックを日本に招待して、写大ギャラリー設立パーティを盛大に行うことを計画しました。しかしこの頃、ウィン・バロックは癌の手術の後で、医者から海外渡航を禁止されており、来日は叶いませんでした。ウィン・バロックのオリジナルプリントは細江の思惑通り、驚きを持って受け入れられ、展覧会は大好評のうちに終了しました。

本展では、写大ギャラリー・コレクションと、清里フォトアートミュージアムのご協力のもと、1975年に展示した35点に新たに作品を加えて展示します。没後50年経つ現在でも、世界各国で展覧会が開催されているウィン・バロックの至極のオリジナルプリントをご覧ください。

(企画構成 勝倉崚太)


基本情報

表の見出し
会期2025年6月13日(金)~ 2025年8月6日(水)
開館時間 10:00〜19:00
休館日
木曜日、日曜日祝日
*ただし、7月21日(月・祝)は開館
入場料
無料
会場
東京工芸大学 写大ギャラリー
〒164-8678 東京都中野区本町2-4-7 5号館2F
TEL 03-3372-1321 (代)
地下鉄丸ノ内線/大江戸線 中野坂上駅下車 1番出口・徒歩7分
展示作品 モノクロ写真作品 約50点
主催 東京工芸大学 芸術学部
協力 清里フォトアートミュージアム
企画担当
勝倉崚太 写大ギャラリー運営委員

Shadai Gallery 50th Anniversary Commemorative Exhibition II

Wynn Bullock Photography Exhibition: Reminiscence (2025→1975)

Exhibition Overview

 This exhibition, in commemoration of the 50th anniversary of the Shadai Gallery, features the work of Wynn Bullock (1902-1975), whose solo exhibition was the inaugural event of the gallery in 1975.

 Wynn Bullock was born in Chicago and, after graduation from high school, he moved to New York to pursue a career in music. He studied vocal music in Europe in the mid-1920s, and was active as a professional tenor. While living in Paris, he was drawn to the work of Impressionist and Post-Impressionist artists; he later encountered the work of Man Ray (1890-1976) and László Moholy-Nagy (1895-1946) and began to practice photography. In 1938, at the age of 36, he entered the photography program at the ArtCenter School in Los Angeles; after graduation, he worked as a commercial photographer while producing works of experimental photography using techniques such as solarization. In 1948, he met Edward Weston (1886-1958), and under his strong influence, he devoted himself to straight photography. He used an 8 x 10 large-format camera to shoot scenes near his home, and he became known for producing beautiful, richly toned monochrome prints.

 In The Family of Man exhibition, which was mounted in 1955 to commemorate the 25th anniversary of New York’s Museum of Modern Art, Bullock’s Child in Forest was the first photograph exhibited among the 503 works selected from around the world. That exhibition traveled until 1962 to 38 countries and was seen by record-breaking audiences that totaled some 9 million people. Another photograph, Let There Be Light, was selected as the favorite photograph in the exhibition in a poll of 65,000 people conducted by the Corcoran Gallery in Washington, D.C.

 At the time of the 1975 exhibition, Bullock was considered a master American photographer and his work was often featured in Japanese photography magazines, but there were very few opportunities to view original prints. Hosoe Eikoh (1933-2024), the founder of the Shadai Gallery, visited Bullock in the United States in 1972. Bullock showed him original prints, which left a profound impression. This experience led him to plan a Wynn Bullock exhibition as the inaugural event for the Shadai Gallery, the first permanent institution to collect and exhibit original prints in Japan. He planned to invite Bullock to Japan and to hold a grand celebration of the founding of the gallery on the first day of the exhibition. However, at that time, Bullock was recovering from surgery for cancer, and his doctor forbid him from traveling overseas, so he was unable to come. As Hosoe had anticipated, the original Bullock prints were eye-opening to those who attended the exhibition, which was very popular.

 The present exhibition features prints from the Shadai Gallery collection and, with the cooperation of the Kiyosato Museum of Photographic Arts, additional prints have been added to the 35 that were exhibited in 1975. Please take this opportunity to view the finest quality original prints of Wynn Bullock, whose work continues to be exhibited throughout the world, 50 years after his death.


Planned and curated by Katsukura Ryota